Jak podkręcić kartę graficzną w laptopie?

anonim
zapytał 8 lat temu

oceń

1 odpowiedź obeznanych

Maciek88
0
Maciek88 | 7 lat temu | 4939 pkt
Operację tę wykonuje się analogicznie jak w przypadku kart graficznych w komputerach typu desktop. Pamiętajmy jednak o tym, że:
1. podkręcanie może prowadzić do skrócenia żywotności urządzenia tym bardziej, że chłodzenie w laptopach jest słabe, a mamy małe możliwości jego poprawy (zwykle overclocking wiąże się ze wzrostami temperatury),
2. karty graficzne w laptopach często są połączone z płyta główną i w razie gdybyśmy uszkodzili kartę konieczna będzie wymiana całej płyty głównej! (koszty)
3. w przypadku gdy nasza karta w laptopie nie jest trwale złączona z płytą główną w przypadku jej uszkodzenia będzie konieczna wymiana (koszty!), a może być to problematyczne pod względem znalezienia pasującego sprawnego egzemplarza w rozsądnej cenie!
4. Podkręcona karta będzie miała zwiększone zapotrzebowanie na energię co może okazać się niemożliwe do pokrycia ze strony zasilania,
5. Zastanówmy się najpierw (zróbmy rozeznanie w internecie, może już ktoś próbował naszą kartę podkręcać?) czy naszą kartę opłaca się modyfikować? ile na tym zyskamy i czy będzie to zysk odczuwalny.

Jeżeli po rozważeniu powyższych kwestii nadal chcemy podkręcać to rozpoczynamy wybrania metody overclockingu sprzętowo czy programowo. W przypadku laptopów za zasadzie sprzętowo odpada, wybierzmy sposób programowy. W wybranym sposobie możemy pójść kilkoma drogami tzn modyfikować z poziomu Biosu (często zablokowane przez producenta, ale można sprawdzić jakie opcje mamy dla grafiki w biosie - w laptopach raczej żadnych), modyfikować z poziomu Biosu karty graficznej (wyższa szkoła jazdy - tylko dla doświadczonych userów, największe możliwości z metody programowej, ale i równie łatwo uszkodzić kartę), modyfikować z poziomu sterownika (na początek powinna wystarczyć, stosunkowo bezpieczna i efektywna w stosunku do ryzyka dlatego dla laptopa proponował bym wybrać tę).
Overclocking programowy z poziomu sterownika urządzenia. Rozpoczynamy od pobrania właściwego oprogramowania, które pozwoli nam na ingerencję w parametry układu. Będzie to przykładowo zestaw Rivatuner, GPU-Z, 3D Mark, nakładka na sterowniki NVidia, ATI Tool, Aida 64.
Będziemy modyfikować głównie prędkość: procesora GPU, pamięci karty graf., jednostek przetwarzających (piksele i ich geometrię), jednostek rasteryzujących.
Kolejne kroki:
1. uruchamiamy GPU-Z i pobieramy z niego dane na temat naszej karty graficznej i jej obecnych osiągów,
2. programem Rivatuner lub Aida64 monitorujemy w czasie rzeczywistym temperaturę oraz osiągi karty,
3. przeprowadzamy testy w 3DMark'u, będziemy mogli porównać z wynikiem po podkręcaniu
4. uruchamiamy ATI Tool lub sterownik NVidia i rozpoczynamy przetaktowanie od procesora GPU - podnosimy jego taktowanie delikatnie np co 5-10Mhz na bieżąco kontrolując temperaturę oraz pojawianie się artefaktów - w przypadku ATI Tool możemy to zrobić w programie, NVidia nie ma takiej opcji dlatego należy uruchomi 3D Mark'a i wyszukiwać nieprawidłowości w wyświetlaniu. Podnosimy taktowanie rdzenia aż:
- pojawią się artefakty na obrazie,
- temperatura karty przekroczy ustaloną barierę (proponowałbym 80 stopni C max!)
- komputer zacznie się zawieszać.
Kiedy dojdziemy do tego momentu obniżamy taktowanie do ostatniej stabilnej pozycji (lub z buforem bezpieczeństwa jedna niżej)i dla niej przeprowadzamy test obciążeniowy 3D Markiem lub grając w wymagająca grę ( około godziny czasu). Jeżeli w czasie testu nic niepokojącego się nie wydarzyło to przechodzimy dalej.
5. analogicznie jak w punkcie 4 przeprowadzamy przetaktowanie dla zegara pamięci karty,
6. pozostałe wymienione we wstępie parametry najczęściej zmieniają swoja wartość razem ze zmiana wartości taktowania GPU oraz pamięci
7. po zakończeniu podkręcania zapisujemy programem Rivatuner lub Panelem sterowania NVidia osiągnięte wyniki tak żeby po ponownym uruchomieniu komputera ciągle były w użyciu,
8. przeprowadzamy test 3D Markiem i porównujemy z wartością sprzed podkręcania

Przedstawiony powyżej schemat jest jedynie przykładową metodą opracowana na podstawie własnych doświadczeń i doświadczeń innych userów. Może on nie być w pełni uniwersalny dla wszystkich modeli kart graficznych, dlatego zachęcam do szukania doświadczeń innych użytkowników dla konkretnej karty którą posiadamy, żeby uniknąć błędów innych. Przy overclockingu należy zawsze zachować zdrowy rozsądek i nie dać się ponieść fantazji, bo ze słabej karty graficznej cudu techniki nie damy rady stworzyć w ten sposób za to łatwo możemy ja uśmiercić. Autor ze swojej strony nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia spowodowane przez użytkowników starających się wykonać ten schemat.

Twoja odpowiedź

Każda wypowiedź zawiera link "dodaj komentarz". Nie umieszczaj komentarzy w tym polu.